Pleszewscy strażacy przeszli szkolenie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. W cyfrowym świecie musieli zaprezentować całkowicie realne umiejętności potrzebne do niesienia pomocy osobom poszkodowanym.
Pleszewscy strażacy przeszli szkolenie z użyciem wirtualnej rzeczywistości (VR), które umożliwia im doskonalenie umiejętności w zakresie ratownictwa. Dzięki grantowi z programu Fundacji ORLEN „Bezpieczne Orlęta” o wartości 15 tysięcy złotych, Komenda Powiatowa PSP w Pleszewie kupiła nowoczesny sprzęt VR, który pozwala na przeprowadzanie symulacji w różnych scenariuszach kryzysowych.
Podczas spotkania zorganizowanego przez strażaków, przedstawiciele firmy specjalizującej się w wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości (od której został kupiony sprzęt) pokazali mundurowym, jak prawidłowo obsługiwać urządzenia tego typu i wykorzystywać je w praktyce.
Strażacy sprawdzili swoje umiejętności w kilku symulacjach:
Program „Bezpieczne Orlęta” skupia się na edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa. Kupione urządzenie technologii VR ma pomóc pleszewskim strażakom wprowadzić nowe metody szkoleniowe, które przyczynią się do poprawy efektywności działań ratunkowych w regionie.
Co to jest wirtualna rzeczywistość?
Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia umożliwiająca całkowite zanurzenie się w wygenerowanym cyfrowo trójwymiarowym świecie. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów grafiki komputerowej oraz specjalnych urządzeń jak gogle VR.
Wygenerowany w ten sposób cyfrowy świat, którego użytkownik staje się częścią, pozwala zanurzyć się w nim w niespotykany w żadnej innej technologii sposób oraz uczestniczyć w różnego rodzaju symulacjach, jak miało to miejsce w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pleszewie. Osoba wykorzystująca wirtualną rzeczywistość może wchodzić w interakcje z elementami wytworzonymi komputerowo. To umożliwia pewien rodzaj przeniesienia się ze świata rzeczywistego do wirtualnego w konkretnym celu. W tym przypadku w celu zweryfikowania umiejętności potrzebnych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wypadku czy pożarze.
Technologia VR jest wykorzystywana również m.in. w świecie gier komputerowych. Istnieją jednak również zagrożenia związane z korzystaniem z wirtualnej rzeczywistości związanej z manipulacją (tworzenie i dystrybucja fałszywych treści), deep fake’ami czy utrwalaniem urazów.
Więcej na temat szans i zagrożeń związanych z wykorzystaniem VR można znaleźć m.in. w raporcie Any Brzezińskiej „Jakie szanse i zagrożenia niesie technologia VR?” dostępnego na stronie Fundacji Centrum Cyfrowe oraz na stronach Ministerstwa Cyfryzacji, gdzie można znaleźć praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z tej technologii.
Skomentuj ten wpis jako pierwszy!
Dołącz do dyskusji
Dodaj swój komentarz